Ledelse i en krisesituation Kim Muiller Lead to Change

5 gode råd til de ledere som skal navigere i en krisesituation

Medarbejdere har generelt brug for positiv personlig opmærksomhed fra deres leder – i denne tid mere end nogensinde før. Jo mere og bedre vi mestrer den positive personlige opmærksomhed,  jo større chance er der for at opretholde medarbejdernes effektivitet i denne utrygge tid.

I nuværende Corona-krise er der mindre fysisk kontakt, og mange steder at vi blevet afskåret fra vores kolleger og vores vante ”gruppe”. Kontakt og anerkendelse hentes i fællesskabet, så lederne har en endnu vigtige opgave lige nu.  Medarbejderne er stressede og alt anerkendelse og kontakt skal komme fra lederen, så der er hårdt brug for at zoome ind på positiv personlig opmærksomhed til dine medarbejdere.

Mette Frederiksen viser i disse dage, hvordan man som leder kan være rolig, nærværende, ærlig og samtidig sårbar. Hun formår at bringe en forståelse videre til hendes omgivelser, som for mange får os til at tro på, at der er lys for enden af tunnelen.

Din adfærd og din psykiske balance,
som leder, er i disse tider endnu mere vigtigt end nogensinde før.

 

Når du er i kontakt med dine medarbejdere er det vigtigt at være opmærksom på de følgende 5 ting:

 

  1. Ilt til hjernen

Husk at trække vejret dybt ned i dine lunger. Når du følelsesmæssige tilstand vil udtrykke sig tydeligt i din måde at trække vejret på.

 

  1. Bevar kontakten til din krop

Luk øjnene og mærk dine fødder og ben. Når vi, som mennesker, begynder at miste ”styringen” af vores følelser, så mister vi også forbindelsen til vores fødder og ben. Du har nok, selv sagt eller hørt folk sige, ”han tabte jordforbindelsen”. Det er ikke bare et ordsprog, men en god beskrivelse af hvad der sker når vi kommer ud af følelsesmæssig balance.

 

  1. Observer dine egne bekymringer

Luk øjnene og observer om dine tanker er positive,  eller om der er mange bekymringer.  Bekymringer skaber utryghed, også selvom det er en vant situation for dig. Når du bliver mere opmærksom på dine bekymringer, vil du også blive bedre til at håndtere de følelser som følger med.

”Kald trolden ved dens navn og dens kraft forsvinder”, betyder at hvis du er bevidst opmærksom på en negativ følelse, vil de ikke have samme negative virkning på vores evne til at tænke klart.

 

  1. Gem arbejdet til en anden samtale

Kontakt dine medarbejder UDEN af tale om faglige opgaver,  men ha’ fokus på deres velbefindende. De vil opleve din interesse som ægte og det vil helt sikkert have en positiv effekt på deres tilstand – de vil føle sig mindre alene.

 

  1. Vær nærværende

Luk øjnene i 5 min inden samtalen og visualiser dig selv i den rette tilstand. Dit ubevidste sind vil søge mod den tilstand, som du forstiller dig i dit indre. Ligesom du kan stresse dig selv ved at tænke på en given situation, kan du også bringe dig i en afbalanceret tilstand.

 

 

Husk på at det er i modgang vi viser vores vær som ledere!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.